A fogyasztóvédelem aktuális témájáról, a zöld állítások gyakorlati megfeleléséről tartott szakmai rendezvényt a Magyar Compliance Akadémia (MCA) keretében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2025. május 27-én.
A szakmai rendezvényen Bak László, a GVH elnökhelyettese köszöntötte a résztvevőket. Elmondta, hogy a fogyasztóvédelem népszerű témája a „zöld állítás”, amelyre az uniós jogalkotást követően majd új jogszabályi rendelkezésekkel bővül a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló törvény. Felhívta a figyelmet a GVH által a zöld állításokkal kapcsolatban 2022 és 2024 között elvégzett piacelemzés eredményeit összefoglaló - 2024. elején közzétett - tanulmányában foglaltakra. A tanulmány felhívja a figyelmet többek között arra, hogy sok esetben a zöld reklámüzenetek nem egyértelműek és a fogyasztók jelentős része nincs tisztában az egyes állítások és jelölések pontos tartalmával, illetve jelentésével. Ismertette, hogy a GVH jelenleg három eljárást folytat az ásványvizes és üdítőitalos palackok címkéin feltüntetett környezetvédelmi állításokkal kapcsolatban. A szakmai előadást Keszthelyi Nikoletta, az Energiaügyi Minisztérium környezetvédelemért felelős helyettes államtitkára tartotta meg. Felhívta a figyelmet arra, hogy a megtévesztő piaci gyakorlat a „zöld állítások” terén is megjelent, mert a „zöld” piacon is nőtt a verseny. Az elfogadás előtt álló „zöld állításról” szóló irányelv a „zöldre festés” greenwashing jelenséggel szemben a tisztességes vállalkozások védelmét is szolgálja. Egy felmérés szerint ugyanis a fogyasztók 60 %-a szerint nehéz megérteni a környezetvédelemre utaló jelöléseket, ezért nem is veszik ezeket figyelembe a vásárláskor.